Ajutoare deces

Art. 111. -

(1) În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului se acordă ajutor de deces unei singure persoane care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele sau oricare persoană care face această dovadă.

(2) Ajutorul de deces prevăzut la alin. (1) se acordă şi în cazul decesului persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă.

(3) Dovada prevăzută la alin. (1) se poate face prin orice mijloc de probă admis de lege.

(4) Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat şi nu poate fi mai mic decât valoarea câştigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.

*) Potrivit art. 22 din Legea nr. 10/2025 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025, cuantumul ajutorului de deces se stabileşte, în condiţiile legii, în cazul asiguratului sau pensionarului, incepand cu data de 13.02.2025, la 8.620 lei şi în cazul unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 4.310 lei.

In cazul persoanelor care au decedat anteror datei de 13.02.2025, cuantumul ajutorului de deces este:

- 7567 lei in cazul decesului asiguratului sau pensionarului si 3784 lei in cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului pentru perioada 01.01.2024-12.02.2025;

- 6789 lei in cazul decesului asiguratului sau pensionarului si 3395 lei in cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului pentru perioada 01.01.2023-31.12.2023;

- 6095 lei in cazul decesului asiguratului sau pensionarului si 3048 lei in cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului pentru perioada 01.01.2022-31.12.2022.

 Art. 112. -

(1) Asiguratul şi pensionarul au dreptul la ajutor de deces în cazul decesului unui membru de familie care, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar al sistemului public de pensii.

(2) Se consideră membru de familie, în sensul prezentei legi:

a) soţul;

b) copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani ori, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, sau indiferent de vârstă, dacă şi-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menţionate;

c) părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.

(3) În cazul acordării ajutorului de deces prevăzut la alin. (1), solicitantul trebuie să facă dovada calităţii de asigurat sau de pensionar la data decesului membrului de familie pentru care se solicită acest drept.

(4) Ajutorul de deces cuvenit pentru un membru de familie reprezintă jumătate din cuantumul prevăzut la art. 111 alin. (4).

(5) Ajutorul de deces se acordă şi în cazul decesului persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, sau al unui membru de familie al acestuia, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu potrivit prevederilor art. 6 alin. (1).

Art. 113. -

(1) În cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie al acestora, ajutorul de deces prevăzut la art. 111 sau art. 112 poate fi achitat şi către o persoană juridică, dacă aceasta face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces.

(2) În situaţia prevăzută la alin. (1), plata ajutorului de deces se face pe baza documentelor justificative prin virament bancar.

Art. 114. -

(1) Ajutorul de deces se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat, în cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie al acestora.

(2) Acordarea ajutorului de deces se face la cerere, pe baza certificatului de deces şi a documentelor justificative, şi nu este condiţionată de realizarea unui anumit stagiu de cotizare.

Art. 115. -

(1) Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare, de către casa teritorială de pensii competentă, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevăzut la art. 6 alin. (1) şi (2), respectiv al unui membru de familie al acestora.

(2) Plata ajutorului de deces se poate face şi prin virament bancar, în situaţia persoanelor fizice care solicită ajutor de deces.

(3) Competenţa teritorială a acordării ajutorului de deces revine, după caz, casei teritoriale de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul asiguratul/pensionarul decedat sau în a cărei rază îşi are domiciliul asiguratul/pensionarul care solicită ajutor de deces pentru membrul de familie.

Art. 116. -

(1) Ajutorul de deces se achită persoanei îndreptăţite sau mandatarului desemnat, prin procură specială, de către aceasta.

(2) Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, în cadrul termenului general de prescripţie prevăzut de lege, calculat de la data emiterii certificatului de deces.

(3) Cuantumul ajutorului de deces solicitat potrivit alin. (1) se achită la nivelul prevăzut de lege la data decesului.

Ajutorul de deces se acorda, dupa caz, pe baza urmatoarelor documente:
a)

CERERE PENTRU ACORDAREA AJUTORULUI DE DECES UNEI PERSOANE FIZCE PENTRU DECESUL PENSIONARULUI SAU SALARIATULUI - ANEXA 11 LA NORME

CERERE PENTRU ACORDAREA AJUTORULUI DE DECES UNEI PERSOANE JURIDICE PENTRU DECESUL PENSIONARULUI SAU SALARIATULUI - ANEXA 12A LA NORME

CERERE PENTRU ACORDAREA AJUTORULUI DE DECES UNEI PERSOANE JURIDICE PENTRU DECESUL UNUI MEMBRU DE FAMILIE AL PENSIONARULUI SAU SALARIATULUI - ANEXA 12B LA NORME

 

b) certificat de deces (original si copie);
c) act de identitate al solicitantului (original si copie);
d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
e) dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
g) adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).
h) declaratie proprie raspundere (Declaratie)

i) declaratie proprie raspundere pentru membru de familie decedat (Declaratie)
Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se depune la platitorii acestui drept de asigurari sociale, prevazuti in paragrafele de mai sus.

Plata pensiei neincaste de pensionarul decedat

Sumele neincasate de catre pensionar, reprezentand pensia pe luna in care a avut loc decesul si/sau, dupa caz, drepturi restante de pensie, cuvenite si neincasate pana la deces, se platesc sotului supravietuitor, copiilor, parintilor sau, in lipsa acestora, celorlalti mostenitori, in conditiile dreptului comun.
Sumele prevazute mai sus pot fi solicitate in cadrul termenului general de prescriptie.
Actele necesare in vederea acordarii acestor sume sunt, dupa caz:
- cerere (anexa nr. 8);
- certificatul de deces, in original si in copie;
- actul de identitate al solicitantului (original si in copie);
- acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul (original si copie);
- certificatul de mostenitor (original si copie);
- copia talonului de plata a pensiei persoanei decedate, dupa caz.